Urheilullisesta taustastaan tunnettu Harley-Davidson Sportster on kulkenut pitkän matkan kisaradoilta ja podiumeilta kaupunkien kaduille. Vuonna 1957 ensi kertaa esitelty Sportster on ollut yhtäjaksoisessa tuotannossa jo 60 vuoden ajan. Kunnioitettavan pitkään ikään ehtinyt moottoripyörämalli on edelleen ajankohtainen. Harley-Davidson® Sportster™ sai alkunsa kun kilpailu Harley-Davidsonin ja brittiläisten moottoripyörävalmistajien välillä kiihtyi entisestään vuonna 1957. Tuohon aikaan epätyypillisesti omalla mallikohtaisella nimellään varustetun moottoripyörän kokoonpano perustui osittain aiemmin julkaistuun K- malliin (1952-1956). Muun muassa kampikammion rakenne ja aikakauteensa nähden edistyneet hydrauliset iskunvaimentimet säilytettiin myös Sportsterissa. 55ci (883cc) -moottorin sivuventtiilit vaihtuivat kuitenkin kansiventtiileihin. Lanseerauksensa jälkeen XL-mallitunnuksen saanut Sportster osoittautui välittömästi myyntimenestykseksi ja monipuoliseksi alustaksi malliston kehittämiselle. Julkaisustaan lähtien Sportster onkin muuttanut muotoaan kysynnän ja kulloinkin vaihtelevien trendien mukaisesti. Hyvänä esimerkkinä toimii vuoden 1958 XLCH (”Competition Hot”) Sportster, jonka ytimessä oli tuolloin ajankohtainen off-road-tyyli ja toiminnallisuus.
XR750 yhdisti raa’an voiman ja kauniin muotoilun 1960-luvun loppuun mennessä Sportsterista oli tullut hiljalleen aito custom-pyörä, kunnes 1970-luku toi tullessaan legendaarisen XR750-mallin. Tehokas ja näyttävä moottoripyörä oli suunniteltu valloittamaan sekä hiekkatiet että asvaltoidut kadut. Kun vuonna 1969 Yhdysvalloissa voimaan astunut säädös salli 750cc kansiventtiilimoottorit kilpailukäytössä, H-D tarvitsi kipeästi XR750:n kaltaisen sporttisen pyörän mallistoonsa. Vahvaksi voittajaehdokkaaksi osoittautunutta XR750-mallia ohjasti muun muassa Cal Rayborn, joka voitti vuoden 1972 Trans-Atlantic kilpa-ajoissa kolme kisaa kuudesta rikkoen samalla kierroksen aikaennätyksen. Vuosikymmenten ajan XR-mallilla ajettiin vielä useita Dirt Track -kisojen voittoja, joista osa myös päätyi ennätyskirjojen sivuille. Moottoripyörän sarvissa nähtiin legendaarisia alan kuljettajia kuten Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill ja Kevin Atherton. Niin ikään XR-mallia ajaneen yhdeksänkertaisen mestarikuljettajan Scott Parkerin ennätystä on lähes mahdoton rikkoa – miehellä on tilillään melkein 100 kisakuninkuutta.
1980-luku toi Sportsteriin uuden voimanlähteen Vuoden 1972 XL oli varustettu 1000-kuutioisella versiolla tutusta Iron Head -moottorista. Vuoteen 1976 mennessä pyörän vaihdekytkin oli siirtynyt vasemmalle ja takajarru oikealle. 1977 ilmestynyt XLCR (Café Racer) oli siihenastisista Sportstereista sporttisin, ja se asetti riman jälleen uudelle tasolle uudella rungollaan, joka oli varustettu XR750-tyylisillä takaiskunvaimentimilla, kolmoislevyjarruilla ja alumiinivanteilla. Vuonna 1983 pyörän suorituskyky nousi jälleen puheenaiheeksi, kun maantiekelpoinen XR1000-malli esiteltiin yleisölle. 1986 mennessä, Iron Head Sportster -moottori oli kuitenkin jäänyt jo historian kirjoihin uuden Evolution Sportster -moottorin ansiosta. Uusi voimanpesä oli saatavilla kahdessa kokoluokassa: 883cc ja 1100cc, joka korvattiin kaksi vuotta myöhemmin 1200cc-moottorilla. Vuonna 1987 esiteltiin puolestaan uusi XLH883 Hugger, joka palveli erityisesti lyhyempiä kuljettajia ja alati kasvavaa naismotoristien asiakaskuntaa. 1991 mennessä kaikki Sportsterit saivat 5-vaihteisen vaihdelaatikon ja vetohihnan 883-mallia lukuun ottamatta.
Moderni Sportster – klassinen mutta ei vanhanaikainen XL1200S Sportster Sport sai vuonna 2000 alleen kahdet nelimäntäiset jarrusatulat, minkä lisäksi vuoden 2002 komistus XL883R varustettiin sulavalla 2-1-pakoputkella, matalalla ohjaustangolla ja kaksoislevyjarruilla. Vuoteen 2004 mennessä kaikki Sportsterit saivat uudenmallisen rungon ja kumikiinnitteiset moottorit. Harley-Davidson esitteli 90 hv:n moottorilla ja tehokkailla jarruilla varustellun XR1200:n vuonna 2008, jolloin myös tummanpuhuva Nightster rullasi esiin ensimmäistä kertaa. Mustilla vanteilla ja graniitinharmaalla moottorilla viimeistelty stealth-tyylinen pyörä jäi monille mieleen muun muassa takaosan LED-jarruvaloista. Vuoteen 2010 mennessä nykyinen Sportster-perhe alkoi hahmottua muun muassa XL883N Iron -mallin ja riisutun XL1200X Forty-Eight:n muodossa. Kaksi vuotta myöhemmin XL1000V Seventy-Two palautti Sportster-mallistoon ripauksen alkuperäistä chopper-tyyliä, joka toimi rinnakkain astetta rennomman ja custom-tyylisen XL1200C -moottoripyörän kanssa. Kaikissa neljässä mallissa näkyi tyylillisiä viitteitä 1950- ja 1960-lukujen Sportstereista, jotka olivat jo alunperin hakeneet muotokieltään edellisen vuosisadan moottoripyöristä. Historian havina on aina ollut luonnollinen yhtymäkohta Harley-Davidsonin suunnittelussa – onhan yhtiö toiminut jo vuodesta 1903. Vuonna 2016 Harley-Davidson täydensi Forty-Eight ja Iron883-malleja uudella jousituksella ja ABS- jarruilla, yhdistäen samalla uusimman tekniikan alkuperäiseen ”old-school”-tyyliin. Nyt 60-vuotisjuhlan kynnyksellä, vuoden 2017 XL1200CX Roadster tuo Sportstereiden joukkoon jälleen huipputason suorituskykyä kunnioittaen samalla malliston pitkiä perinteitä. Vuoden 2017 Sportster-mallistoon sisältyvät Iron 883, Superlow, 1200 Custom, Forty-Eight, Superlow 1200T ja Roadster. Lisätiedot: www.harley-davidson.com.